Migreren van Shopify naar WooCommerce

Shopify is een prachtig eCommerce platform welke zeer gebruiksvriendelijk is. Echter heeft het een groot nadeel en dat is dat het een abonnementsvorm heeft waardoor de kosten op termijn behoorlijk op zullen lopen. Dit kan een reden zijn om over te stappen naar WooCommerce. Wil jij je webshop over laten zetten van Shopify naar WooCommerce? Wij hebben al meerdere webshops overgezet en dit is altijd snel en vlekkeloos gegaan.

Migreren van Shopify naar WooCommerce​

Waarom overstappen van Shopify naar WooCommerce?

Het is overduidelijk dat Shopify en WooCommerce de twee grootste populairste e-commerceplatforms zijn. Omdat Shopify een compleet pakket aanbied inclusief hosting wint het zeker als het gaat om gemak. Binnen een paar klikken heb je een account en ben je klaar om je eigen winkel te lanceren.

Wanneer je flexibiliteit belangrijk is voor je webshop dan biedt WordPress in combinatie met WooCommerce veel voordelen. Naast de eerder genoemde redenen zullen we verder dieper om ingaang met 3 redenen waarom je kan overstappen van Shopify naar WooCommerce.

1. Meer flexibiliteit en aanpassingsopties

Er zijn een aantal punten waarom WordPress/WooCommerce meer flexibiliteit biedt dan Shopify. Ten eerste krijg je bij WooCommerce toegang tot een enorme bibliotheek van plug-ins. Hoewel de Shopify App Store veel opties heeft, staat het nog steeds niet in vergelijking met WordPress. Bij WordPress zijn er namelijk  57.000+ gratis plug-ins beschikbaar. Daarnaast zijn er ook een duizenden premium plug-ins beschikbaar.

 

Een van onze favoriete plug-ins is Elementor. Met deze pagebuilder is het mogelijk om live pagina’s te bouwen voor je website. Hiermee heb je ontzettend veel controle over het ontwerp van je pagina’s en je hele webshop. Daarnaast zijn er nog tal van andere mogelijkheden binnen de plug-ins van WordPress. Je kan met WordPress veel meer dan alleen e-commerce. In tegenstelling tot Shopify wat vrijwel 100% gericht is op e-commerce. Zo kun je bijvoorbeeld een live agenda toevoegen, een Google Maps locatie delen of een feed aanmaken om je producten op Instagram, Facebook en Google te tonen. Of, als je offline evenementen wilt promoten, zoals een lokale pop-upwinkel die je runt, kun je een WordPress-plug-in voor evenementenkalender gebruiken. Dit geeft je veel meer flexibiliteit om je online aanwezigheid te laten groeien. Een van de sterke punten van WordPress is de aanwezigheid van het blogplatform, hiermee creer je relevante content voor je doelgroep wat voordelen het op SEO. 

 

Ten slotte, omdat zowel WordPress als WooCommerce  zelf door jou gehost moeten worden en volledig open-source zijn heb je de volledige toegang en dus controle tot alle onderliggende code van je website of webshop. Dit houdt in als je geen plug-in kan vinden voor jouw verzoek kun kun je deze zelf ontwikkelen (of iemand inhuren om dit te doen).

2. Kies je eigen betaalproviders

Shopify heeft de voorkeur voor de eigen Shopify Payments-services te gebruiken. Je kunt als je wenst de betalingsgateway van derden gebruiken, maar Shopify brengt een extra vergoeding in rekening voor het privilege om dit te doen. Per transactie draag je 2% tot 0,5% af. Welk percentage dit is hangt van je Shopify-abonnement. Deze kosten komen bovenop de kosten van betalingsgateway in rekening brengt. Als je bijvoorbeeld het Basic Shopify-abonnement hebt en Stripe wilt gebruiken komt dit er op op neer dat je ~4,9% moet betalen (2,9% aan Stripe en 2% aan Shopify).

 

Het voordeel bij WooCommerce is dat je zelf controle hebt over de betaalproviders. Hierbij draag je geen kosten af aan WooCommerce voor het gebruik van deze betaalproviders. Echter komt het wel voor dat er transactiekosten betaald moeten worden aan de betaalprovider. Deze kosten liggen over het algemeen lager dan bij Shopify.

3. WooCommerce heeft geen willekeurige limieten

Er zijn niet enorm veel willekeurige limieten voor bij Shopify maar er is wel een belangrijke. Elk product kan bijvoorbeeld maximaal drie “opties” hebben. Een optie is gelijk aan een “attribuut” in WooCommerce. Bijvoorbeeld, “maat” is een optie, “kleur” is een optie etc. Bij WooCommerce kan elk product oneindige variaties hebben. Als het belangrijk is voor jouw webshop om te filteren op meerdere producteigenschappen dan biedt WooCommerce hier meer opties voor dan Shopify. 

Migreer vandaag nog van Shopify naar WooCommerce

Shopify maakt het gemakkelijk om een snel een webshop te starten. Maar naarmate je winkel groeit merk je misschien dat je. tekort komt aan flexibiliteit. Gelukkig is het mogelijk om je winkel te migreren van Shopify naar WooCommerce. Ben je benieuwd tegen welk tarief wij je webshop van Shopify naar WooCommerce kunnen overzetten? Neem vrijblijvend contact met ons op:


TB2X Webontwikkeling Marketing Groningen
Webontwikkeling & Marketing door Tonnie Buist & Thijs Bruinsma

www.TB2X.nl